CCOO del Hábitat | 4 mayo 2024.

Neteja d'alta volada a Julia a l'Onda

Dues delegades de CCOO Hàbitat Catalunya, Maribel Valle i Carmen Quesada, parlen per a la secció “Los Gremios” del programa Julia Otero i donen a conèixer el treball del personal de neteja en aeronaus

19/02/2024.
    Neteja d'alta volada a Julia a l'Onda

Julia Otero al seu programa d'Onda Cero va entrevistar aquesta setmana dues delegades de CCOO de l'Hàbitat de Catalunya que treballen com a personal de neteja d'avions a l'aeroport de Barcelona.

Tot i que tots ens beneficiem de la seva feina, resulten “invisibles” per als milers d'usuaris de les aerolínies i, a més, han de ser molt ràpides. Carmen i Maribel, van explicar als radioients, el seu dia a dia laboral, des de com han de fer la seva tasca, fins a les dificultats que es troben per dur-la a terme. “Hi ha una gran diferència entre el nivell de neteja que ens exigeixen i el temps que ens donen per tenir l'avió llest, segons sigui un vol low cost, comercial o transoceànic, però per posar un exemple, de mitjana en un de comercial, només tenim només 8 minuts per deixar-ho tot llest” comentaven les companyes.

A això se li suma, les condicions en què han de fer la seva feina, hi ha un clar problema d'espai, al qual no queda cap altra que adaptar-s'hi. Pel que fa a això explicaven que, tant elles com les seves companyes pateixen moltes lesions musculoesquelètiques, atès que l'espai que hi ha entre les files de seients no permet, per exemple, ajupir-se flexionant els genolls i amb l'esquena recta com seria el correcte per evitar lesions de esquena, i això lluny de solucionar-se, s'agreuja amb els anys, ja que cada cop més, s'han anat reduint al mínim els espais entre passatgers o als passadissos, dificultant la tasca de neteja i fent que les lesions posturals siguin una mica massa habitual .

Les nostres companyes, també van voler explicar-li a Julia Otero, que encara que molta gent no ho sàpiga, la majoria d'aquestes empreses de neteja són subcontractes, que intenten treure rèdit intentant fer la mateixa feina amb menys personal, o si cal més personal contractar puntualment per fer unes hores. De fet ”hi ha companyes i companys que van quan hi ha puntes de treball per netejar un vol en concret i estan contractats per una hora i mitja, i triguen més a anar fins a l'aeroport que el que serà el torn de neteja”.

Per tot això, des de CCOO de l'Hàbitat, agraïm que es doni veu a les treballadores, perquè tota la societat coneguem una mica millor, totes aquestes feines que no es troben “a la vista”.