CCOO del Hábitat | 26 abril 2024.

El treball de la llar i de la cura no és ajuda, és treball

18/10/2021.
    Concentració Treballadores de la Llar i Cures 17 d'octubre Barcelona

CCOO de l'Hàbitat de Catalunya es trobava ahir acompanyant a les treballadores de la llar i les cures en les seves justes reivindicacions.

La concentració va ser convocada per diverses associacions de dones migrants (Dones Migrants Diverses, Dones Unides Entre Terres, Les libèl·lules i Cooperativa Mujeres Pa'lante) i els sindicats CCOO de l'Hàbitat de Catalunya i UGT, per reclamar la immediata ratificació per part d'Espanya de l' Conveni 189 de l'OIT sobre treball digne de les treballadores i treballadors domèstics.

Entre altres qüestions es denunciava que la normativa laboral actual margina les treballadores de la llar i les cures a l'ubicar-les en un sistema especial dins el règim general de la Seguretat Social que les subprotege i discrimina.

Les manifestants van llegir un comunicat a favor de l'Conveni 189, que preveu una jornada laboral digne, un salari just i el dret a l'atur, ja que en la llei actual es manté l'acomiadament per desistiment, que de fet és un acomiadament lliure, i exclou a aquestes treballadores de la prestació d'atur.

Entre les consignes llançades durant la concentració es va escoltar, "189 per dret a atur" i "qui neteja casa teva, qui té cura de la teva família, és treballadora no la teva esclava".

El conveni 189 de l'OIT ja ha estat ratificat per 25 països, entre ells Finlàndia, Alemanya, Itàlia, Portugal i Irlanda, en el marc de la Unió Europea. Malauradament, Espanya encara no ho ha fet, tot i les reiterades declaracions de membres de Govern en aquest sentit. A més, aquesta ratificació és un dels compromisos recollits en els respectius programes electorals de les forces de govern a Espanya.

D'altra banda, atès que moltes de les treballadores de la llar i les cures són estrangeres i moltes d'elles es troben sense autorització administrativa per residir i treballar a Espanya, les entitats convocants també reivindiquen una flexibilització dels requisits previstos en la Llei d'estrangeria per accedir i mantenir la situació de regularitat administrativa.