CCOO del Hábitat | 24 abril 2024.

Es xifra en un 75% el seguiment de la vaga de Neteja d´Edificis i Locals de Castelló

CCOO de l'Hàbitat del País Valencià rebutja la proposta econòmica de les patronals del sector que passa per una pèrdua salarial i de drets. La vicepresidenta, Mónica Oltra, rep demà el comitè de vaga després de la carta remesa pel sindicat demanant-li que intervingui en el conflicte

23/11/2021.

Al voltant de 8.000 persones treballadores del sector a la província de Castelló estaven cridades a secundar una vaga que va començar ahir, 22 de novembre, i que ha tingut una repercussió del 100% als centres públics i una mitjana del 75%.

Amb aquesta mobilització reclamen un conveni digne i denuncien la pèrdua de drets que proposen les patronals.

Ahir mateix es va remetre una carta a la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en què se li informava que el darrer acte de mediació del Tribunal d'Arbitratge Laboral (TAL), del 17 de novembre, havia acabat sense acord. Principalment per la intervenció de les patronals Aspel i Apymelic, que tornaven a manifestar propostes inacceptables per a un sector, ja per si mateix precari. I encara que van assegurar que “estaven disposats a esgotar totes les possibilitats per arribar a un acord, encara que calgués negociar nit i dia i evitar la vaga, no ha existit cap trucada ni comunicació per part de les patronals sobre això”, assegura Jaime Martínez, secretari d´Acció Sindical de CCOO de l´Hàbitat del País Valencià.

Davant la manca de voluntat d'evitar la vaga per part del banc empresarial, s'han dirigit a Mónica Oltra, com a vicepresidenta i portaveu del Consell, perquè intervingui en un sector feminitzat, que està integrat en un 90% per dones, amb un elevat percentatge de parcialitat i que afecta molts edificis públics dependents de la Generalitat. La contestació no ha trigat i demà mateix serà rebut el comitè de vaga.

Cal recordar que les treballadores i els treballadors d'aquest sector fa 2 anys que no tenen pujada salarial. Les patronals proposen un 0% per als anys 2020-2021 i, a partir del 2022, establir un salari anual de 13.510 euros (que és el salari mínim legal que han de complir totes les empreses, per la qual cosa no suposa cap increment). Plantegen un conveni col·lectiu per a 5 anys, eliminant el plus de transport i el plus d'antiguitat, cosa que suposaria en equivalència a la total pèrdua econòmica de la seva proposta amb 5 anys sense pujada salarial i amb pèrdua de drets. Per a l'any 2023 pujaria el salari anual a 14.000 euros, però només amb la proposta de la pèrdua de l'antiguitat. D'aquesta manera, el personal no tindria una pujada real durant la vigència del conveni que proposen les patronals, és més, perdria diners.

Actualment el Salari Mínim Interprofessional (SMI) estableix una retribució mínima per als convenis col·lectius de 13.510 €/any, amb jornada completa. En aquest conveni col·lectiu manté una retribució en la categoria de netejadora, majoritària al sector, de 12.670,70 €/any (incloent el plus de transport), molt per sota de l'SMI que legalment les empreses han de contemplar i aplicar, tenint en compte a més, que la gran majoria de contractes són de jornada parcial. Per a CCOO de l'Hàbitat del País Valencià no és acceptable, tenint en compte que els nivells d'inflació actuals són superiors al 5% per a aquest any i que les retribucions de Castelló són més baixes que les que perceben a les províncies d'Alacant i de València.